— Vandringleder —

Vi har alltid älskat att vara ute och gå och njuta av naturen, men en kväll satt vi hemma i soffan (2014) och kom på idén 'vi ska vandra 22 mil av Kungsleden nästa sommar'. Då började planeringen med vilken utrustning vi behöver och sen började vi även "övningsvandra" inför den långa vandringen med tunga väskor eftersom vi även bestämde att vi skulle vara självförsörjande och bära med tält och all mat för 2 veckor.

Här kommer jag att fylla på med våra tips trevliga vandringsturer i olika längder och i olika delar av vårt avlånga land. Vandringar vi gjort både innan och efter Kungsleden.

—Vildmarksleden Hjortmarka —

Alingsås kommun, Juli 2017

Längd: 10 km , Svårighetsgrad: Lätt/Medel

Vi startade vid Hjortgårdens scoutgård och följde de blåa markeringarna (var lätt att följa) runt. Det började som ett elljusspår men efter lite drygt en kilometer så kom man in i skogen på riktigt och de där härliga skogsstigarna. Leden var ganska kuperad bitvis men det fanns massa härliga ställen att stanna och njuta av utsikten och av sjöarna. Härlig natur och väldigt bra underhåll på denna leden!

Kommer absolut att gå här igen bara för att få stå på den här underbara utsiktsplatsen igen!

— Vättlefjällsleden —

Ale kommun/Göteborgs stad, April 2017

Längd: 25 km , Svårighetsgrad: Medel

Vättlefjällsleden är en riktig pärla! Vi startade i Nödinge och gick medsols, vilket gjorde att vi fick den finaste sträckan först. Väldigt härlig natur med många sjöar och lite växlande vegetaion. Men ralativt lätt vandring, inte mycket backar eller så. När man gått ungefär halvvägs så kommer man ner till Lövgärdet och Surtesjön, där vi valde att stanna till vid bänkarna och värma lite lunch (jag tycker att maten alltid smakar bäst ute i naturen). Sen andra halvan tillbaka till bilen är inte riktigt lika "vildmarkig", utan man går längs med större stigar och grusvägar och man är i mer civilisation. Så min favoritstäcka var helt klart den östra, men även tillbaka till bilen var charmig på sitt sätt. Längs med hela leden så är det många fina sjöar och trevliga rastplatser att stanna för en fika eller lite mat. Det är tydliga markeringar (orangea) runt hela sträckan så det är inga problem att hitta.

Vättlefjällsleden kommer vi definitivt att gå fler gånger,  och det är verkligen en vandring jag skulle rekommendera.

Karta: https://karta.ale.se/?m=map_1&x=154024&y=6413860&z=5&l=39,126,92

— Hållsdammsleden —

Ale Kommun, Mars 2017

Längd: 10 km, Svårighetsgrad: Lätt/Medel

Starten är vid Jennylunds idrottsplats, där finns det en stor parkering.

Följ de röda markeringarna runt. Största delen av sträckan var tydligt utmärkt. Men en del av sträckan strax innan man kommer tillbaka var väldigt otydlig, vilket jag fått veta efteråt beror på att dom håller på att göra om sträckningen.

Det var en ganska mysig promenad när man väl kommit ifrån elljusspåret vid Jennylund. Det är ganska varierad skog och natur under rundan.

Detta är en lagom tur när man vill komma ut några timmar bara.

— Tresticklaleden & Halleleden—

Dals-Ed's Kommun, Oktober 2016
Längd: 8 km (Tresticklaleden) & 9 km (Halleleden), Svårighetsgrad: Lätt/Medel

Vi åkte i mitten av oktober till Tresticklans Nationalpark för att vandra. Den här vandringen var lite annorlunda mot vad vi gjort innan, vi valde att ta med min bror och hans husvagn för att sova över i den istället för i tält (då främst jag (Jessica) inte känner mig riktigt redo att sova ute i kyla ännu :) ). Vi ställde husvagnen på parkeringen vid Råbocken, vi var lite oroliga att det var ett dumt drag att ta med den då vi inte hade en aning om hur stor parkeringen var (var svårt att hitta info), men det gick utmärkt! parkeringen är riktigt stor och det stod redan flera husvagnar på plats när vi kom. Vid parkeringen finns det även toalett.

På lördagen gick vi Tresticklaleden, 8 km, och gjorde några avstickare här och var för att se oss omkring så vi gick nog totalt ca 1 mil. Vi gjorde bland annat en avstickare upp på Orshöjden, nationalparkens högsta punkt, för att kika på utsikten. Dock blev vi väldigt besvikna då träden vuxit upp såpass att man faktiskt inte ser så långt. När vi kom ner på leden igen såg vi att fler upptäckt det samma (se bilden med skylten), och karvat in texten "No wiewpoint!". Men överlag var detta en väldigt trevlig vandring och fantastisk natur!

På söndagen gick vi istället Halleleden som går över på norska sidan. Även detta var en väldigt trevlig led att gå, dock går inte denna leden "runt", utan man går samma väg för att komma tillbaka. Det gjorde dock inget då jag tycker att man ser omgivningarna på ett annat sätt när man går åt andra hållet! Nationalparken fortsätter på norska sidan och det fanns flera leder att gå även på den sidan om man skulle vilja.

Båda lederna var väldigt lättvandrade och jag skulle verkligen rekommendera att besöka nationalparken, det finns många "avstickare" som inte är uppmärkta som leder. men ta med karta, kompass och utforska denna pärla med mysig natur. När vi var här i Oktober mötte vi väldigt mycket människor som gav sig ut på dagsturer, men även övernattningar. Om man skall sova i tält tror jag att kupoltält är att föredra! Om ni som vi går med hund tänk på att ni inte får ta med hund över på norska sidan utan att avmaska hos en veterinär.

— Marsliden-Marsfjället —

Vilhelmina kommun, Juli 2016
Längd: 1,3 mil (enkel väg), Svårighetsgrad: Medel

Detta var en väldigt mysig sträcka att gå med väldigt blandad terräng. Starten går vid Marsliden där man går igenom skogen till en början. Sedan kommer man upp bland fjällbjörkarna och snart är man uppe på kalfjället.
Leden är väl uppmärkt så det är lätt att hitta vart man skall, men det är alltid bra att ha med en karta! Det är en hel del uppför från Marsliden (560 m.ö.h) och till Marsfjället (1589 m.ö.h, nedanför toppen ca 1000 m.ö.h), tuffaste passet är upp för apelsinklyftan.

Vi valde att slå läger med tälten nedanför Marfjället och vilka fantastiska vyer att vakna till här. =) Vi gick denna sträckan tur och retur på 2 dagar och det var relativt lite folk vi mötte här så vildmarkskänslan blir lite mer "på riktigt" jämfört med tex kungsleden. Kan varmt rekommendera denna leden!

I Vilhelminafjällen finns det många leder, och vi kommer definitivt att komma tillbaka hit för att gå även de andra sträckorna.

— Surtesjön runt —

Göteborg & Ale kommun, Juni 2016

Längd: 7,5 km, Svårighetsgrad: Lätt, Tid: 2 timmar ink. fika

En väldigt lätt vandrig som ligger nära till kommunikationer utan att gå miste om skogskänslan. Stigen runt sjön är en bra uppgrusad slinga som passar även för dig som har barnvagn med. Det finns bänkar på flera ställen där man kan stanna och njuta en liten stund. Antingen börjar man sin tur från Surte eller så gör man som vi och börjar vid Vättlefjällsstugan. Vid Vättlefjällsstugan finns det flera olika motionsslingor som man kan välja att gå eller så ihop för att få lite längre sträcka.

— Kroksjön —

Ale kommun, Juni 2016
Längd: ca 5,3, Svårighetsgrad: Lätt, Tid: ca 1,5 timme

Det här är kanske inte en vandring direkt men i alla fall en väldigt mysig promenad att gå. Från parkeringen ("P" i högra hörnet på bilden) följer ni skylten "Kroksjön 700m" och går efter de blåa markeringarna ner till sjön. När ni kommer ner till vattnet är det bara att följa strandkanten runt hela sjön. Det finns 4 vindskjul längs med vägen där man kan sitta och njuta av en fika eller varför inte ta med något att grilla? När ni kommit halvvägs finns det även ett utedass.

Hitta hit: Från gbg, sväng av 45:an mot Skepplanda, strax innan Skepplanda C svänger ni av till höger mot "Alingsås", följ vägen tills ni kommer till skylten "Skogstorp" in till vänster. Fortsätt på grusvägen ca 3 km till skylten "Lysevatten" (obs liten vit skylt) in till höger, fortsätt ca 1 km tills ni kommer fram till parkeringen på vänster sida (man ser träskylten "Kroksjön 700m" alldeles innan parkeringen).

Det var även folk som fiskade här, man måste lösa fiskekort först! Aborresjöns fisevårdsförening har fiskekorten, 0303-747038.

• ttp://www.lansstyrelsen.se/VastraGotaland/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/naturreservat/lanets-naturreservat/ale/kroksjon/Pages/index.aspx

— Bottenstugan, Svartedalen —

Stenungsunds kommun, Juni 2016

Vi tog med oss våra syskon och våra syskonbarn och valde Bottenstugan i Svartedalen som ett basläger, där vi slog upp tält. Sedan valde vi att gå en del av lederna som har utgångspunkt härifrån. Det finns fina grillplatser och vindskjul på området, det finns även utedass.
Dag 1 slog vi ihop gröna/övre röda/blåa leden och det blev ca 5 km, relativt lätt terräng, och inte direkt blött man kan mycket väl gå i gympaskor om man vill. Vi stannade och åt lunch vid vindskjulet vid Stora och lilla Iglekärr (blå leden).
Dag 2 gick vi gula leden, ca 4 km, den här leden är en del grusväg till en början sen  mysiga skogsvägar men en del backar. Även denna leden är ganska torr och fin!
Om man vill göra denna typen av tältning med basläger och slippa bära med sig packning kan jag varmt rekommendera Bottenstugan! Det finns även fiskemöjligheter i Ålevatten (sjön som ligger intill) men glöm inte att lösa fiskekort innan. Det är även en bra badsjö.

• ttp://stenungsund.naturskyddsforeningen.se/svartedalen-2/

Hitta hit: https://www.hitta.se/kartan/partner#zl=2&mp_xml=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%221274522%22%20y%3D%226437586%22%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%3E%3Ct%3EBottenstugan%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

— Kungsleden, Abisko-Keb.-Singi —

Kirunas kommun, Augusti 2015
Längd: ca 10,5 mil, Svårighetsgrad: Medel (Varierande), Tid: 6 dagar

Dag nr 2, Abiskojaure-Alesjaure

BÄSTA VANDRINGEN EVER!!!! =)

Tanken var att vi skulle gå från Abisko till Kvikkjokk med en avstickare till Kebenekaise, en sträcka på ca 20,5 mil som vi hade planerat att gå på 14 dagar.
Nu blev det ju lite omplanering av semestern, på väg tillbaka till Singi ifrån Kebenekaise så fick Max tag i en fjällämmel och Johan skulle få ut den ur Maxens mun vilket resulterade i att han lyckades få in fingret precis när max skulle bita till om Lämmeln. Det var ju naturligtvis inte Max mening att skada husse men jag fick köra lite akut första hjälpen och tejpa ihop honom. Sen fick vi fortsätta gå i två timmar innan vi kom till Singi där vi kunde tillkalla hjälp. Så det slutade med att vi fick flyga helikopter över kebenekaisebergen, vilket iof var rätt cool, och spendera kvällen på kirunas akutmottagning för att lappa ihop Johan igen. Och underbart snälla svärfar Bernt kör ca 60 mil enkel väg för att hämta oss utanför sjukhuset och köra oss tillbaka till bilen i kvikkjokk. Tack snälla!! <3 Men på 6 dagar hann vi gå 10,5 mil och se en fantastisk natur! Och vi kommer tillbaka, med kunskapen om att låta Max ha sina lämmlar ifred ;)

Läs hela historien under fliken "Kungsleden 2015".

— Bohusleden etapp 7-9 —

Kungälvs & Stenungsunds kommun, Juli 2015
Längd: ca 5 mil, Svårighetsgrad: Medel, Tid: 3 dagar (2 övernattningar)

Här ligger vi och glassar i skuggan vid bottenstugan dag 2, i bakgrunden ser ni en av de två grill/vindskjulen

Vi parkerade vid kexen och gick genom kungälv upp till fontin (etapp 7 börjar i fontin där man kan parkera om man vill). Bohusleden har orangea markeringar att följa, och leden är väl uppmärkt. Väldigt trevlig och vacker led att gå och man möter ganska mycket folk på vägen. När vi gick så var det väldigt varmt (30+) men som tur är finns det många sjöar att bada i på vägen. Första natten spenderade vi strax efter grandalen i närheten av ett vindskjul. Natt nummer två spenderades vid Bottenstugan. Här fanns det utedass och det finns även vattenkälla. Bottenstugan kan varmt rekommenderas som ett basläger om man vill tälta en eller flera nätter då det går många vandringsleder härifrån. Den tredje dagen kom vi verkligen in i Svartedalen "på riktigt" och det var lite mer vildmarkskänsla (etapp 9), dock var inte bohusleden lika bra omskött när man kom över till Stenungsunds kommun. Vi gick till Lysevattnet där vi blev hämtade med bil.

https://bohusleden.se/ Här finns mer info om de olika etapperna, (längderna stämmer inte helt när man jämför med gpsen) samt kartor.

— Hyssnaleden —

Marks Kommun, Juni 2015
Längd: 4,5 mil, Svårighetsgrad: Medel/svår, Tid: 2 dagar med övernattning på mitten

Parkera vid Hyssna gamla kyrka och följ de svarta markeringarna. Till en början går leden genom samhället men efter en stund blir det mer skog.

Vi stannade vid Hålsjön, vid badplatsen, för att äta lunch. Sen fortsatte vi till "Hökås" där vi slog upp tältet för natten, där fanns det en stor gräsplan för att campa, och det fanns även utedass och vattenpump för att fylla på vattensäckarna till dag nr 2. Första dagen var det väldigt mycket tuffa backar upp och ner men det var väldigt mysig natur. Dag nr 2 så var etappen lite lättare men det blev lite mer grusvägar. Det var en väldigt bra runda att göra på en helg och hit skulle jag gärna komma igen!

https://www.hyssna.se/turism/hyssnaleden/ på denna hemsidan finns kartor och mer info om leden.

— Härskogen —

Lerums kommun, Maj 2015
Längd: ca 1,5 mil, Svårighetsgrad: Lätt

Max har med sin tjejkompis Kumi

Parkera vid stora Härsjöns badplats. Vi gick runt både stora och lilla härsjön, dock tyckte vi att denna vandringen var ganska trist. Det var mycket stora grusvägar och en del asfaltsvägar. Naturen och omgivningarna var fina men inte riktigt den typen av vandring som vi tycker är kul!

— Svens altare, Orust —

Orusts kommun, April 2015
Längd: 7 km, Svårighetsgrad: Lätt

Det är alltid mysigt ute på orust och naturen är härlig, dock var det väldigt leriga stigar och dåligt underhåll på denna rundan när vi var här. Men det var fin utsikt från de olika höjderna.

— Torrekullaleden —

Mölndals kommun, Mars 2015
Längd: ca 2 mil, Svårighetsgrad: medel, Tid: ca 8 timmar ink. en matpaus och en fikapaus

Man parkerar vid vandrarhemmet i Torrekulla. Det var lite luddigt var leden började men så fort vi listat ut det så var det ganska lätt att följa markeringarna (orangea romber) som sitter längs med hela leden. Det var ganska tuff terräng med mycket backar men naturen var helt underbar. När vi gick på våren så var det ganska lerigt på sina ställen, men kan tänka mig att det är bättre på sommaren. Leden går runt ett skjutfält som militären använder, på flera ställen längs leden sitter det varningsskyltar som det är viktigt att man respekterar för sin egen säkerhet. När man kommer till norra delen av Sisjön så går leden ihop med sandsjöbackaleden en bit av vägen. Det finns flera vindskydd och grillplatser längs med leden som är perfekta för matpauser eller för en kopp kaffe.

— Risvedenspåret —

Lerum & Ale kommun, Februari 2015

Längd: 1,8 mil, Svårighetsgrad: Medel (bitvis svår), Tid: ca 6 timmar ink Mat/fikapaus

Utsikten när man kommit upp för "väggen"

Denna leden börjar vid Östad kyrka (strax efter Sjövik samhälle), följ de svart-vita markeringarna. Leden är välmarkerad och lätt att följa. Till en början är det mest grusvägar men efter en stund viker leden av in i skogen och du får följa de fina stigarna istället. Risvedens naturreservat är en helt underbar plats att vistas i med riktig urskog som ger en härlig vildmarkskänsla. När man gått ungefär halva sträckan kommer man till en riktigt kraftig uppförsbacke med skylten "väggen", när ni bestigit backen förstår ni varför ;) men utsikten när man kommer upp är helt amazing!

Sidan kommer att fyllas på allt eftersom vi går nya leder!
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång